Τρόποι ενίσχυσης της γλωσσικής ικανότητας του παιδιού σας

with Χωρίς σχόλια

Είναι δεδομένο πως η γλώσσα μεταξύ άλλων, αποτελεί τον κυριότερο κώδικα επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων και τους επιτρέπει να ανταλλάσουν απόψεις, σκέψεις, ιδέες και να εκφράζουν τα συναισθήματά τους. Επιπλέον, η γλώσσα είναι αναγκαία για την πνευματική ανάπτυξη του ατόμου, αφού σκέψη και γλώσσα αποτελούν στην ουσία τις δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Εκτός των άλλων, η γλώσσα αποτελεί καθοριστικό παράγοντα κοινωνικοποίησης καθώς επιλύει διαφορές, επιτρέπει τον διάλογο, παρέχει ενημέρωση και πληροφόρηση. Για αυτους τους λόγους γίνεται κατανοητό πως η ικανότητα της γλωσσικής επικοινωνίας, την οποία ένα παιδί κατακτά σταδιακά, είναι θεμέλιο όλης της ψυχολογικής, κοινωνικής και ακαδημαϊκής του εξέλιξης. Παιδιά με γλωσσικές δυσκολίες στην νηπιακή ηλικία έχουν πολλές πιθανότητες να αντιμετωπίσουν μαθησιακές δυσκολίες στο σχολείο και να έρθουν αντιμέτωπα με την χαμηλή αυτοεκτίμηση ή τις δυσκολίες στην επαφή τους με τα υπόλοιπα παιδιά ή τους ενήλικες.

Με ποιούς τρόπους μπορεί ένας γονιός να ενισχύσει τον λόγο του παιδιού του; Διαβάστε παρακάτω μερικές ιδέες:

  • Αρχικά, είναι μεγάλης σημασίας το γεγονός του να μην διακόπτετε το παιδί σας όταν εκείνο προσπαθεί να επικοινωνήσει μαζί σας. Προσπαθείστε να ακούσετε το μήνυμα που θέλει να σας μεταφέρει το παιδί, ακόμα και αν ο τρόπος που το λέει δεν είναι κατανοητός ή κάνει πολλά λάθη.
  • Προσπαθήστε να μην διορθώνετε το παιδί την ώρα που μιλάει, αλλά μόλις τελείωσει την πρότασή του, εσείς να την επεκτείνετε. Για παράδειγμα, αν το παιδί πει την λέξη «κουτάλι», εννοώντας πως θα ήθελε ένα κουτάλι, εσείς δώστε του το αντικείμενο λέγοντας: «Ορίστε το κουτάλι που ζήτησες, για να φας την σούπα σου.»
  • Σε καμία περίπτωση να μην μιλάτε με «μωρουδίστικο» τρόπο στο παιδί, ακόμα και αν το ίδιο μιλάει κατ’ αυτόν τον τρόπο. Αντίθετα, επιδιώξτε να του μιλάτε αργά και καθαρά και να διατηρείτε την βλεμματική επαφή μαζί του.
  • Μην αφήνετε το παιδί σας εκτεθειμένο μπροστά απο μια οθόνη, είτε αυτό είναι υπολογιστής, είτε tablet, είτε τηλεόραση. Πολλοί γονείς θεωρούν πώς αν το παιδί βλέπει τηλεόραση ακούει διάφορους διαλόγους και έτσι ενισχύεται η ομιλία του, αντίληψη η οποία είναι λανθασμένη, καθότι το παιδί γίνεται παθητικός δέκτης ερεθισμάτων και σε καμία περίπτωση δεν αλληλεπιδρά και δεν εμπλουτίζει τον λόγο του.
  • Είναι πολύ σημαντικό το παιδί να έχει καθημερινή επαφή και αλληλεπίδραση με παιδιά ίδιας ή λίγο μεγαλύτερης ηλικίας. Έτσι, πετυχένετε εκτός απο την ενίσχυση του λόγου του και την κοινωνική του ανάπτυξη.
  • Μια καλή ιδέα είναι, να διαβάζετε δυνατά στο παιδί βιβλία ή παραμύθια και ύστερα να του ζητάτε να ζωγραφίζει μια σχετική ιστορία. Με αυτό τον τρόπο ενισχύετε την ικανότητά του να κατανοεί καλύτερα αυτά που ακούει.
  • Μαγειρέψτε, παίξτε, βγείτε βόλτα μαζί με το παιδί σας και παράλληλα προσπαθείτε να περιγράφετε τί κάνετε. Χαρίστε στο παιδί σας όσες περισσότερες εμπειρίες και εικόνες μπορείτε, γιατί εκτός απο το συναισθηματικό δεσμό που θα ενισχύσετε θα του εμπλουτίσετε και την ακουστική και εκφραστική ικανότητα. Παραδείγματος χάριν, την ώρα που μαγειρεύετε μπορείτε να πείτε στο παιδί «Τώρα, θα ανακατέψουμε την ζάχαρη με τα αυγά» και να ζητήστε του κιόλας να εμπλακεί ενεργά δίνοντάς του ακουστικές εντολές, οπώς «Φέρε μου, σε παρακαλώ, την κουτάλα.»

Μην ξεχνάτε τα λόγια του αυστριακού φιλόσοφου L. Wittgestein, ο οποίος δήλωσε: «Τα όρια της γλώσσας είναι τα όρια του ανθρώπινου μυαλού. Όσας ξέρω είναι αυτά για τα οποία έχω λέξεις». Χαρίστε, λοιπόν, στα παιδιά σας έναν όμορφο και γεμάτο λέξεις κόσμο!

(Οι παραπάνω συμβουλές σε καμία περίπτωση, δεν υποκαθιστούν ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα λογοθεραπευτικής παρέμβασης.)

Βιβλιογραφικές παραπομπές:

  • Κατή Δ. (1992). Γλώσσα και Επικοινωνία στο Παιδί. Αθήνα: Οδυσσέας.
  • Τζουριάδου Μ.  (1995). Ο λόγος του παιδιού της προσχολικής ηλικίας. Θεσσαλονίκη: Προμηθεύς.

Κωνστάντη Σπ. Αναστασία

Λογοθεραπεύτρια

Leave a Reply